Milyen egy hatékony weboldal?

Mi kell egy jó weblaphoz?

Új weboldal készítése előtt rengeteg kérdés merül fel bennünk:

  • Milyen legyen a megjelenés?
  • Milyen legyen a tartalom?
  • Milyen legyen a menüelrendezés?
  • Milyen funkciókat tudjon a weblap?

A probléma az, hogy ezekre a kérdésekre általában nincs is objektív válasz. Többnyire munkatársakkal, ismerősökkel folytatott ötletelések, vagy a fejlesztő cég javaslatai alapján születik meg a végső elhatározás.

A tapasztalat pedig az, hogy csak a honlap elkészülte után, a gyakorlatban derül ki, hogy mennyire volt sikeres a döntés.

Munkánk során gyakran fordulnak hozzánk új ügyfelek azzal a panasszal, hogy bár a lehető legjobb weboldalt szerették volna elkészíttetni és erre hajlandóak voltak százezreket áldozni egy másik cégnél, az elkészült honlap végül mégsem váltotta be a hozzáfűzött reményeiket. Miután sok ilyen weblapot tanulmányoztunk és elemeztünk, nem győzzünk hangsúlyozni: a több gyakran kevesebb, a kevesebb pedig több és célravezetőbb lehet. 

Mi kell egy jó weblaphoz?

Az igazán hatékony, profitábilis honlap letisztult, egyszerű és könnyen áttekinthető.

Az alábbiakban szeretnénk néhány pontban megosztani Önökkel, hogy mi az, ami valóban szükséges egy jó weblaphoz és mi az, amire lehet ugyan költeni, de jó esetben csak haszontalan, rossz esetben pedig kifejezetten árt honlapunknak:

DESIGN:

Ami kell: modern, áttekinthető megjelenés, egyértelmű navigáció.
A weblap cége elsőszámú kirakata látogatók felé, ezért nem engedhető meg az évekkel ezelőtti trendeken alapuló, ma már elavult megjelenés. A navigációnak (menük, linkdobozok, akciós bannerek, stb.) pedig egyértelműnek és könnyen használhatónak kell lennie.

Ami nem kell: flash animációk és a designer rossz értelemben vett önmegvalósítása.
Gyakori probléma, hogy a designt készítő grafikusnak nem az egyszerűség és használhatóság lebeg a szeme előtt, hanem az, hogy az elkészült műremek milyen jól fog mutatni a portfoliójában. A látogatók azonban nem szeretik a megszokottól eltérő elrendezést - ha nem egyértelmű számukra a weblap kezelése, bezárják az ablakot és keresnek más honlapot, amelyen könnyebben eligazodnak!

FUNKCIÓK:

Ami kell: minden, ami a kapcsolattartást és értékesítést elősegíti.
Egy kapcsolatfelvételi és/vagy ajánlatkérő űrlap ma már elengedhetetlen. Ha ügyfeleinek személyesen is fel kell keresnie Önt, székhelyének térképes megjelenítése is rendkívül fontos.
Érdemes továbbá hírlevélküldő modul segítségével kapcsolatban maradnia ügyfeleivel, hogy mindig eljuttathassa hozzájuk aktuális ajánlatait.

Ami nem kell: egy átlagos céges weboldalon nincs keresnivalója fórumnak, hacsak nem ezen keresztül bonyolítja kiterjedt ügyfélköre technikai támogatását. Egy jól működő hírlevélrendszer hasznos, de kiterjedt ügyfélkör és rendszeresen kiküldött vonzó ajánlatok nélkül mit sem ér - csak akkor költsön rá, ha ki is fogja használni!
Semmi olyan funkció nem kell továbbá, ami ugyan szép, jópofa, és a konkurens cég honlapján is van, de nincs a látogatók számára hasznos, vagy az értékesítést támogató funkciója.

PROGRAMOZÁS:

Ami kell: olyan technológia, amiben gyorsan megvalósíthatóak a szükséges funkciók, a legelterjedtebb webszervereken működtethető és a későbbiekben szükség esetén egy átlagos felkészültségű webfejlesztő is tud módosítani rajta.

Ami nem kell: kevésbé elterjedt, nagyvállalati környezethez, magas látogatottságú portálokhoz tervezett rendszerek, pl. ASP, JSP, stb. Ezek a programnyelvek egy átlagos weboldal szempontjából semmilyen előnyt nem jelentenek, viszont biztosra veheti, hogy a honlap üzemeltetése során egy esetleges problémával, vagy utólagos fejlesztési igénnyel nem fog egykönnyen hozzáértő fejlesztőt találni!

Felsorolásunk természetesen korántsem teljes, ennek ellenére reméljük, hogy sikerült megkönnyitenünk döntését.